lördag, april 22, 2006

Symbol jakt

Nu när man har läst Dan Browns bok Änglar och demoer så skrivar han om frimurare och iluminati. Av bok så blir man väldigt intresserad att hitta några gömnda symboler i stan som t ex på kyrkan.

De senaste dagarna har jag varit runt lite i Kristianstads stadskärna för att hitta symboler på byggnader. Jag har inte gått något djupare in i dessa, men jag har hittat några märkliga symboler på gravstenar. En dödskalle med två st ben ikors med ett timglas med vingar över. Jag kan inte tänka mig att detta är en symbol som kristendommen har...? En dödskalle symbolserar död och ett timglas? (tid, evigt liv?) Kan detta menas med att själen äv vilande och väntar på att födas på nytt?
Denna symbol finns på den första gravsten (nere i det höra hörnet) på höger sida i Trefaldighetskyrkan i Kristianstad (om man stor så man har altaret i ryggen) Under denna grav sten finns det en anna symbol som jag tycker på minner av Det allseende ögat.

Det jag tycker är så mystiskt med denna symbol är att den upp och ner med ett "starkt" ljus runt sig. Det kan även symboliseraTreenigheten (fardern, sonen och den heliga anden)

Men kan det vara det? Efter som det stor ett ord eller text rad. (kan ej tyda detta)

Trefaldighetskyrkan byggdes utav David Nyborg som anlitades utav Christian IV eller Christian den onde som han kallades i Sverige. Det var han som grunade Kristianstad.
I Kristianstad så finns det Frimurare och den sydliga frimurarorden har sitt sätte mitt i Kristianstad. Deras symbol är ett rött kors (ser ut som malteserkors) med vit bakgrund. Något som jag har tänkt på är att frimurarna har även Jakin och Boas som sin symbol. Det är två brons pelare den ena pelare symbolesera vit (manlig) Den andra symbolesrar rött (kvinnligt)

Själv är jag inte så insatt i denna order. Så jag kan inte säga till 100 % vad de gör. Men jag vet vad malteserkors kommer ifrån Johannitkors och de 8 udarna på korset betyder:
1: Heder och ära/De som törstar efter rättfärdighet
2: Tapperhet/De som sörjer
3: Fromhet/De som håller fred
4: Frikostighet/De ödmjuka
5: Hjälpsamhet mot fattiga och sjuka/De barmhärtiga
6: Vördnad för kyrkan/De renhjärtade
7: Dödsförakt/De som förföljs
8: Trofasthet/De fattiga i anden foto: Privat

När man gå stan så tycker man att man hela tiden ser symboler man inte tycker passar in i dess sammahang tex i Trefaldighetskyrkan kan man se drakar och ett djävuls huvud foto: Privat
Är dessa symboler till för att skydda eller att skräma bort onda andar? är det utplacerade i hemlighet?

Ädet någon som vet va symbolerna betyder hör gärna av er på min mail eller kommentera

FOTON:PRIVAT

1 kommentar:

Bräkne-Hoby Trädgårdsmästeri sa...

Hej
Jag stötte på din blogg när jag letade efter symboler på gravstenar. Jag kan hjälpa dig med symbolen på gravstenen inne i kyrkan.... dödskallen använde man förr för att markera döden (17-och 1800tal) och den var vanlig då, men de bevarade gravarna är det ju inte. Timglaset med vingar är en symbol för att tiden på jorden flytt alldeles för fort och att döden väntar. Roligare än så är det inte :). "det allseende ögat funerar jag också på..."
Djävulssymbolerna etc i kyrkan använde man förr för att skrämma folket, då innan de kunde läsa. Så kunde prästen visa på vad som händer om man inte sköter sig...
ha det fint!/ Anna